hardlooptechniek

Mijn laatste loop was geen succes. Fikse zij- en tegenwind slingerden mij alle kanten op. Waar was die brede rug waar ik achter kon schuilen? Natuurlijk waren er lange en brede lijven, maar zij stierden mij voorbij en ik kon onmogelijk aanhaken. Dit moet anders, besluit ik kei kapot bij de finish. Ik mis power en hardlooptechniek. Een paar jaar doe ik nu aan hardlopen, maar ik rommel maar wat. Af en toe sluit ik me aan bij een clinic, volg een soort van schema tot aan een volgende loop en dat is het. Super gezellig, dat zeker! En ja, mijn tijden zijn ook niet gek. Maar ik wil nu meer. Na mijn supporteren bij de marathon van Rotterdam, is er ‘een zaadje geplant’, schreef ik in mijn vorige blog. Ik zou wel eens soepel en langer willen lopen; met een mooie hardlooptechniek en blessurevrij. Zou dat nog aan te leren zijn bij een 40-plusser?

Sportpodoloog

Onder het motto van ‘doe iets wat je nooit eerder deed’, maak ik een afspraak bij een sportpodoloog van De Lopende Zaak. De kamer is klein, maar efficiënt ingericht met een loopband en opklapbare behandeltafel. Aan de wand staat een stellingkast vol loopschoenen. Yvonne komt meteen to the point: Hoe vaak sport je? Wat zijn je pijntjes? Wat wil je bereiken? Dan komt het echte werk. De kleding moet uit, de keuring begint. Phoe, dat voelt toch ongemakkelijk. Allerlei oefeningen komen voorbij. Ik voel me een klungel en merk hoe stroef ze gaan. Mijn power uit mijn waterpolotijd in de hoofdklasse lijkt aardig weggevloeid. Ik wilde me verdedigen met ‘als waterpoloster had ik echt veel kracht in mijn lijf’, maar ik besef dat dit alweer 15 jaar geleden is en ik houd wijselijk mijn mond. Tijdens de plank-oefeningen trilt mijn hele lichaam en ik haak al snel af. Yvonne reageert mild met een glimlach: ’er is ruimte voor verbetering’.

Analyse

Vakkundig inspecteert ze dan mijn schoenen, en maakt digitale afdrukken van mijn voeten. Met een stift verschijnen er kruisjes en strepen op mijn benen. Op de loopband mag ik laten zien wat ik in huis heb. Het is even wennen op zo’n band, maar al snel vind ik mijn ritme. Ik doe mijn best zo relaxt mogelijk te lopen, maar het zweet breekt me uit. Daar ren je dan, in je ondergoed voor het oog van de camera’s…. Yvonne neemt alles rustig in zich op en komt met haar analyse. Op het beeldscherm kijk ik mee en ik zie hoe de computer de hoeken berekent tussen de kruisjes en strepen op mijn lijf. De filmpjes zijn best confronterend. Ik zie mezelf natuurlijk nooit hardlopen en dacht dat het er altijd best oké uit zag. Niets is minder waar. Met grote passen plof ik op de band. Ik zie hoe mijn enkels naar binnen drukken en mijn knieën hierdoor licht elkaar raken. Vooral mijn onrustige bovenlijf valt me op. En tja, bij het zien van die hotsende putten, ben ik ook blij voor mijn omstanders dat er altijd fleurige hardloopkleding overheen zit.

Rompstabiliteit

hardlooptechniek

Gelukkig ziet Yvonne volop mogelijkheden. Met oefeningen kan ik mijn bovenlijf sterker maken en zal mijn wat scheve torso stabieler worden. Door met mijn voet te rollen over een tennisbal, maak ik mijn voet beweeglijker wat zorgt voor een betere afwikkeling. En ja, die bilspieren, zij zullen hard aan de bak moeten voor een betere rompstabiliteit. Tot zover kracht en souplesse. Nu de techniek. Van een wat lomp ogende stop-en-go techniek zal ik gaan overschakelen naar een soepele en lichte tred. In plaats van voor me, op mijn hiel, te landen zal ik kleinere passen gaan maken en zo mijn lichaamszwaartepunt boven mijn knie houden. Mezelf lang maken, op mijn voorvoet landen, en gaan lopen in een pasfrequentie van 174. Heel kort de grond raken is het advies. Het is een hele lijst, maar stapje voor stapje oefenen we het op de loopband. Ik ben verbaasd. Het lukt me aardig! Al zijn het kleine stukjes. Gelukkig draaien nu ook de camera’s en het is shocking om het verschil tussen beide filmpjes te zien die ze naast elkaar afdraait. Natuurlijk moet ik het rustig opbouwen, maar er is een begin. Met een elastiek en een stapel papieren met oefeningen loop ik gemotiveerd de deur uit. Ik ga ervoor!